Przyczyny istnienia zjawiska tarcia
Wskutek
chropowatości powierzchni ciała stykają się tylko na małych obszarach
styku (rzędu 1 mikrometra),
występujących na grzbietach chropowatości. Obszar tych styków jest znacznie mniejszy niż
powierzchni
całkowitej stykających się ciał. W miejscach styku powstają siły przyczepności wywołane
adhezją i
tworzeniem połączeń mostkowych. Ponadto,
tam, gdzie zachodzi zahaczanie się nierówności
oba ciała
deformują się, a często także ścierają.
Tarcie spoczynkowe
(statyczne) –
tarcie ślizgowe, występujące między dwoma ciałami gdy nie
przemieszczają
się względem siebie.
Siła tarcia
równoważy siłę działającą na ciało. Maksymalna siła tarcia jest proporcjonalna
do siły, z jaką
ciało naciska
na podłoże:
Siła
inicjująca ruch musi przekroczyć wartość T, aby wprawić ciało w ruch.
Tarcie wewnętrzne – opór powstający między
elementami jednego ciała. W ciele stałym
tarcie jest
uzależnione od
właściwości tłumiących, natomiast w płynach od lepkości. Opory tarcia wewnętrznego
wynikają z
istnienia sił kohezji i zależą od swobody przemieszczania się tych cząsteczek
Tarcie toczne (nazywane
również oporem toczenia) - opór ruchu występujący przy toczeniu
jednego
ciała po
drugim. Występuje np. pomiędzy elementami łożyska tocznego, między Partner konkursu
oponą a
nawierzchnią drogi. Zwykle tarcie toczne jest znacznie mniejsze od tarcia ślizgowego
występującego
między ciałami stałymi, dlatego toczenie jest częstym rodzajem ruchu w technice.
Tarcie toczne
występuje na granicy dwóch ciał i dlatego jest sklasyfikowane jako tarcie zewnętrzne.
Najważniejsze zjawiska
wywołujące tarcie toczne to:
• brak symetrii (histereza sprężysta) oddziaływań
przy ściskaniu i rozprężaniu w obszarze
styku
podłoża i
toczonego ciała,
• tworzenie
się “wałka” przed toczącym się ciałem i praca tracona na jego tworzenie i pokonywanie,
• tworzenie i
rozrywanie połączeń mostkowych (adhezyjnych) między ciałami,
• tarcie suwne
- przy dużej powierzchni styku (miękkie materiały) toczące się ciało rozsuwa podłoże
z miejsca
największego nacisku.
• deformacja
plastyczna i przemieszczanie płynów, gdy na styku występuje płyn lub materiały są
plastyczne.
Tarcie suche występuje, wtedy gdy między
współpracującymi powierzchniami nie ma
żadnych ciał obcych, np.: środka smarnego lub wody. Jest ono bardzo
intensywne podczas ślizgania się
materiałów
chropowatych.
Podczas tarcia suchego wydziela się bardzo duża
ilość ciepła co powoduje spadek
wytrzymałości
oraz wzrost zużywania się części. Zużywanie
elementów maszyn podczas tarcia suchego
jest bardzo
duże.
Tarcie płynne występuje wtedy, gdy powierzchnie
tarcia są rozdzielone warstwą środka
smarnego w postaci smaru, cieczy lub gazu. Wówczas tarcie zewnętrzne
jest zamieniana na tarcie wewnętrzne
czynnika
smarnego. Siła
tarcia płynnego zależy wyłącznie od właściwości
środka smarnego, a nie od właściwości
powierzchni
współpracujących. Wartość współczynnika
tarcia płynnego jest mała i zależy od grubości
warstwy cieczy
smarującej, jej lepkości oraz od
prędkości względnej elementów trących. Zużywanie
elementów
maszyn podczas tarcia płynnego jest
małe.
Tarcie graniczne występuje wtedy, gdy powierzchnie
trące są pokryte środkami smarnymi zawierającymi
substancje
powierzchniowo czynne, które tworzą na powierzchniach elementów warstwy graniczne
wyjątkowo
odporne na duże naciski i trwale z nimi połączone. Zapobiega to powstawaniu tarcia suchego
nawet przy
nieciągłym dopływie środka smarnego.
Tarciem mieszanym nazywa się zjawisko występowania
różnych rodzajów tarcia w strefie styku
elementów trących, z wyodrębnionymi mikroobszarami styku. Tarcie w
mikroobszarze jest wypadkową
różnych
rodzajów tarcia.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz